یک کمک مالی بزرگ برای تحقیق در مورد درمان دیابت نوع 1 با کمک سلول های بنیادی

22 مارس 2019- یک کمک بزرگ مالی به یک محقق آمریکایی برای تحقیقات بیشتری در زمینه ی درمانهای سلول های بنیادی برای دیابت نوع 1 اختصاص داده شد.

دکتر لیان، استادیار مهندسی زیست پزشکی در دانشگاه ایالتی پن، یکی از سه دریافت کننده ی کمک مالی  ENGINE[1] در دانشکده مهندسی این دانشگاه بود. برای پنجمین سال است که کمک های ENGINE از نتایج تحقیقات اولیه ی اثبات مفهومی[2]، حمایت می کند.

پروفسور لیان و تیم او در حال تحقیق برای تولید سلول های بتای کاربردی از سلول های بنیادی هستند. اما موانعی برای موفقیت این روش وجود دارد و سلولهای بتای پیوند شده، همواره بطور صحیح کار نمی کنند.یکی از مسائل کلیدی، فقدان سیستم های کشت سلولی قوی برای تمایز سلول های بنیادی به سلول های بتا است.

پروفسور لیان معتقد است روش جدید او این مشکل را حل می کند. او توضیح داد: روش جدید ما، روش های قبلی وابسته به فاکتور رشد را که از پروتئین ها برای تحریک تمایز استفاده می کنند، بهبود می بخشد. در این روش جدید از مولکول های کوچک پایدار تری استفاده می کنیم که تولید آنها آسان تر و ارزان تر است، بنابراین تمایز سلول های بنیادی را کارآمد تر و مقرون بصرفه تر می سازیم.

لیان و همکارانش قصد دارند از این کمک مالی برای آزمایش کیتهای تمایز جدید توسط دانشجویان خود استفاده کنند و سپس این کیتها را برای آزمایش بیشتر در دسترس سایر محققان قرار دهند.

دکتر لیان امیدوار است که با تکمیل این پروژه، دو کیت تمایز سلول های بنیادی را ارائه کنند که به طور مستقیم تاثیر تجاری گسترده ای بر درمان دیابت نوع 1 بر جا گذارد.

در اوایل سال جاری، دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا سان فرانسیسکو (UCSF) برای اولین بار سلول های بنیادی را به سلول های تولید کننده انسولین تبدیل کرده و از آنها با موفقیت و بدون نیاز به داروهای سرکوبگر ایمنی برای درمان دیابت نوع 1 استفاده کردند.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/mar/major-us-grant-to-be-spent-on-stem-cell-research-within-type-1-diabetes-98717960.html

 



[1]ENGineering for Innovation &Entrepreneurship

[2]مرحله ای از تحقیقات که صرفاً برای اثبات وجود یا امکان‌پذیری چیزی انجام می شود